Zichtbare doosletters
Duidelijk leesbare doosletters zijn essentieel, vooral bij grote zichtafstanden. Het juiste lettertype speelt hierbij een cruciale rol. Ontdek het verschil tussen leesbaarheid en ontwerp en leer tips en trucs voor optimaal leesbare doosletters.
Een effectieve lichtreclame moet goed leesbaar zijn, zodat de boodschap snel en duidelijk overgebracht kan worden. Het is belangrijk dat de tekst in het oog springt en gemakkelijk begrepen wordt, vooral in omgevingen met veel visuele prikkels, zoals drukke winkelstraten, snelwegen of stadscentra. Vier belangrijke aspecten dragen bij aan de leesbaarheid van lichtreclames: het juiste lettertype, contrast, grootte en de zichtbaarheid op verschillende afstanden.

1. Hoogte
De hoogte van de doosletters is uiteraard een cruciaal aspect voor de leesbaarheid.
Een veelgebruikte richtlijn hiervoor is: de letterhoogte vermenigvuldigd met 3 geeft de zichtafstand. Bijvoorbeeld: een letterhoogte van 50 cm resulteert in een zichtafstand van 150 meter.

2. Spatiëring
De afstand tussen de letters is van groot belang. Het is aan te raden om een extra spatiëring van minimaal 20% toe te passen.
Hierdoor worden de letters niet alleen beter leesbaar, maar wordt ook het effect van overstraling tussen de letters verminderd.
Montserrat
Montserrat
3. Contrast
Het contrast tussen de letters en de achtergrond moet groot genoeg zijn om de leesbaarheid te waarborgen. Meer informatie over contrast en het gebruik van het kleurenwiel vind je hier.
Het toepassen van een andere kleur op de zijkanten van de letters kan ook extra contrast bieden. Dit is vooral nuttig omdat duidelijk leesbare doosletters niet alleen recht van voren, maar ook vanuit een hoek zichtbaar zijn

4. Kleur duidelijk leesbare doosletters
De kleur van de letters speelt een grote rol in hun zichtbaarheid. ‘s Avonds vallen rood en wit het meest op. Lichtere tinten acryl laten meer licht door, waardoor ze beter zichtbaar zijn.
Donkere kleuren, vooral blauw, vereisen extra aandacht omdat ze minder goed opvallen.

Een goed ontwerp voor duidelijk zichtbare doosletters
De vorm van de letters speelt een cruciale rol in de leesbaarheid van een lichtreclame en bepaalt in grote mate hoe vlot de doosletters worden gelezen. De gekozen lettervorm beïnvloedt de snelheid waarmee voorbijgangers de boodschap kunnen oppikken en begrijpen. Simpele en duidelijke lettervormen zonder overmatige versieringen zorgen ervoor dat de tekst beter opvalt en gemakkelijker leesbaar is, zelfs van een afstand.

1. Artistiek contra leesbaarheid
Het is essentieel dat duidelijk leesbare doosletters en logo’s moeiteloos te lezen zijn, zonder dat ons brein een extra inspanning moet leveren om ze te interpreteren. De boodschap moet meteen en zonder vertraging begrepen worden. Om dit duidelijk te maken: wanneer letters complexe vormen hebben, versierd zijn met krullen of andere design-elementen bevatten, moet het brein eerst deze informatie verwerken voordat de boodschap helder is. Dit vermindert de directe leesbaarheid en kan de effectiviteit van de reclame aantasten.
Goed leesbare letters
Artistieke letters
2. Het juiste lettertype voor duidelijk leesbare doosletters
2.1 Duidelijk leesbare doosletters
Sans-serif of Serif
Sans-serif letter
Een sans-serif letter is een eenvoudig en strak lettertype zonder schreven. Bekende voorbeelden uit de typografie zijn Helvetica en Frutiger.
Serif letter
Een serif lettertype heeft schreven, oftewel de kleine ‘pootjes’ of ‘handvaten’ die zich aan de uiteinden van de letters bevinden.
2.2 Hoofdletters en kleine letters
Een tekst in doosletters die uitsluitend uit hoofdletters (kapitalen) bestaat, is veel moeilijker te lezen dan een tekst die begint met een hoofdletter, gevolgd door kleine letters (onderkast).
EUROPA SIGN
Europa Sign
2.3 Dikke of dunne letters
De meest gangbare varianten van een lettertype zijn: normaal, dik of extra dik (in het Engels: regular, bold en extra bold). Uit ervaring blijkt dat een bold versie het meest geschikt is voor duidelijk leesbare doosletters, omdat dit de ideale balans biedt.
De dikte van de letter wordt bepaald door de zogenaamde stokdikte.
Regular
Bold
Extra Bold
2.4 Schuine en geschreven doosletters
Er is op zich niets mis met schuine letters (italic); ze kunnen een bepaalde nadruk leggen. Echter, onderzoek toont aan dat schuine letters de leesafstand verkorten. Het is daarom aan te raden om de hoogte met 20% te vergroten in vergelijking met rechte letters.
Geschreven letters roepen een gevoel van betrouwbaarheid en ambachtelijkheid op, maar ook hierbij is het verstandig om de hoogte met 20% te verhogen voor optimale leesbaarheid.
Schuine letters
Schrijfletters
Tips voor duidelijk leesbare doosletters
Duidelijk leesbare doosletters moeten altijd makkelijk leesbaar zijn. Als een klant een ingewikkeld of artistiek logo heeft, is het belangrijk om duidelijk te maken dat een goede sign snel en effectief moet communiceren, vooral in een drukke omgeving waar veel andere bedrijven ook om aandacht vragen. De vraag die je aan de klant zou moeten stellen is: “Wil je opvallende doosletters of liever 25% meer klanten?”