Onderzoek naar lettertypes voor gevelreclame

Het kan een uitdaging zijn om het perfecte lettertype voor je bedrijf of winkel te vinden. We helpen je in 4 stappen de beste fonts voor doosletters te kiezen. In onze vorige blog over ledletters gaven we al tips voor het ideale lettertype voor een goed leesbare gevelreclame. De belangrijkste punten waren:

  1. Kies een rechte, strakke letter (sans-serif).
  2. Begin met een hoofdletter, gevolgd door kleine letters.
  3. Gebruik een letter in een dikke variant (bold).
  4. Vermijd schuine en cursieve letters.

In deze blog richten we ons opnieuw op leesbaarheid. Leesbaarheid is iets anders dan zichtbaarheid. Voor zichtbaarheid is de hoogte van de letters van groot belang, maar leesbaarheid heeft vooral te maken met de vorm van de lettertypes voor gevelreclame. En die vorm moet het juiste gevoel overbrengen.

Wees uniek

Wanneer alles hetzelfde is, valt het bijzondere juist op. Goede zichtbaarheid is uiteraard belangrijk, maar tijdens de zoektocht naar het beste lettertypes voor gevelreclame ontdek je de vorm die het beste bij jouw bedrijf of winkel past. Laten we leesbaarheid en zichtbaarheid als richtlijnen gebruiken in de zoektocht naar een opvallende en passende reclame.

Doel: de beste lettertypes voor gevelreclame

De eerste vraag die je jezelf moet stellen bij het kiezen van lettertypes voor gevelreclame is: ‘Hoe zal mijn publiek reageren op deze tekst?’ Een lettertype, of een combinatie van lettertypen, heeft veel invloed op de identiteit van jouw merk. Het ene lettertype straalt luxe uit, terwijl de andere een meer zakelijke of krachtige indruk maakt. Het gekozen lettertype moet de juiste associaties oproepen bij jouw doelgroep.

de beste lettertypes voor gevelreclame

1. Het ontwerp van lettertypes voor gevelreclame

Kijk goed naar het doel waarvoor het lettertype is ontworpen. Lettertypes die specifiek zijn gemaakt voor lange teksten in boeken, werken vaak niet goed voor een sign. Het omgekeerde geldt trouwens ook. Bijvoorbeeld, de Montserrat familie zijn lettertypes voor gevelreclame dat perfect geschikt is voor een sign, maar matig leesbaar is in een boek. Dit is een duidelijk voorbeeld, maar het blijft belangrijk om je goed in een lettertype te verdiepen. Binnen enkele seconden kun je via Google belangrijke achtergrondinformatie over een lettertype vinden.

Montserrat

2. Esthetisch aspect

Het esthetische aspect heeft te maken met hoe iets visueel wordt waargenomen en moet aansluiten bij de verwachtingen van het doelpubliek. Ter illustratie: als je een tekst voor een advocatenkantoor maakt, kan het kiezen van het speels lettertype als te speels of ongepast worden gezien. Dit is niet de uitstraling die je wilt voor een juridische dienst. Een serieuzer en stabieler lettertypes voor gevelreclame zou in dit geval veel geschikter zijn. Het is belangrijk om een lettertypes voor gevelreclame te kiezen die goed passen bij het onderwerp en de boodschap die je wilt overbrengen.

Advocatenkantoor

in plaats van:

Advocatenkantoor

3. Sfeer

De sfeer die een lettertype oproept, hangt samen met het ontwerp en het esthetische aspect. Het type letter bepaalt welke gevoelens het bij de kijker opwekt. Verschillende lettertypes voor gevelreclame kunnen uiteenlopende emoties oproepen; het ene font voelt vertrouwd en rustgevend aan, terwijl een ander een gevoel van urgentie of onrust kan geven.

Bekijk het volgende voorbeeld: de sfeer verandert volledig als zowel het lettertype als het ontwerp worden aangepast.

Een handige manier om de sfeer van je ontwerp te testen, is door te kijken of je een tegenovergestelde stemming kunt creëren met dezelfde opzet. Als dit niet mogelijk is, kan dat een teken zijn dat het ontwerp niet krachtig genoeg is.

Kick back and relax

KICK BACK AND RELAX

4. Persoonlijke keuze voor de beste lettertypes voor gevelletters

Soms voel je direct een sterke aantrekkingskracht tot een bepaald lettertype. Je creatieve, rechterhersenhelft heeft al een besluit genomen, terwijl je analytische, linkerhersenhelft nog niet precies weet waarom. Vertrouw in dat geval gewoon op je intuïtie.

Een slimme manier om de sfeer van je ontwerp te evalueren, is door te proberen een tegengestelde stemming op te roepen met hetzelfde ontwerp. Als dat niet lukt, kan dat erop wijzen dat het ontwerp niet voldoende impact heeft.

Handige extra tips

We sluiten af met een paar praktische tips die rechtstreeks uit de designwereld komen om je verder te helpen.

1. Hiërarchie van lettertypes

Voor een goed ontwerp heb je verschillende uitvoeringen van een lettertype nodig, zoals regular, bold en italic. Deze varianten helpen om duidelijk onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, beschrijvingen of de pay-off.

Controleer of je met de beschikbare uitvoeringen voldoende variatie kunt aanbrengen, of dat je extra lettertypes voor gevelreclamemoet moet toevoegen voor meer contrast. Het toevoegen van extra witruimte kan ook bijdragen aan een sterker en overzichtelijker geheel.

Montserrat Montserrat

Montserrat Montserrat

Montserrat 123456789

Montserrat  123456789

2. Leer van bestaand werk

Het is nuttig om te kijken naar wat anderen al hebben gedaan, niet om te kopiëren, maar om te leren van de inzichten die zij hebben opgedaan. Er is geen reden om het wiel opnieuw uit te vinden. Bestudeer zorgvuldig het werk van andere designers. Hoewel sommige ontwerpen misschien bekend of alledaags lijken, betekent dat niet dat ze niet effectief zijn. Bepaalde lettertypes voor gevelreclame worden vaak gekozen voor specifieke toepassingen omdat ze betrouwbaar en goed werken.

3. Probeer verschillende lettertypes voor gevelreclame

Maak gebruik van grafische software zoals Adobe Illustrator om te experimenteren. Open een nieuw document en typ de gewenste tekst in, waarbij je verschillende lettertypen uitprobeert en deze onder elkaar plaatst. Een handige tool om hierbij te helpen is Web Font Specimen.

Probeer variaties van een lettertype, speel met verschillende versies of pas de hoogte aan, maar verander telkens slechts één aspect. Vraag ook feedback van iemand anders om een frisse blik op je ontwerp te krijgen.

4. Vermijd voorspelbare keuzes

De volgende voorbeelden maken dit duidelijk:

  • Kies niet voor Lithos als je een Grieks restaurant runt.
  • Vermijd Comic Sans voor een feestwinkel. Beter nog, gebruik dit lettertype nooit.
  • Gebruik nooit Papyrus voor een antiekwinkel.
  • Gothic is geen goede keuze voor een tattoozaak.

Het is prima om lettertypes voor gevelreclame met een ingebouwd effect te gebruiken, maar doe dit met zorg. Als het effect te voor de hand liggend is, kan het overkomen alsof er weinig moeite in het ontwerp is gestoken.

5. Kies voor beproefde combinaties

Kun je niet kiezen? Ga dan voor klassieke lettertypecombinaties die altijd werken. Univers voor de titel en Caslon voor de subtitel zijn een betrouwbare keuze die nooit teleurstelt. Vermijd bijvoorbeeld het combineren van ITC Avant Garde Gothic en Trebuchet MS, want deze twee fonts zullen nooit goed bij elkaar passen.

6. Beperk lettertypes voor gevelreclame

Kies een klein aantal lettertypen die je aanspreken, of bezoek een website die fonts aanbiedt die veel gebruikt worden door ontwerpers. Een goede bron, hoewel in het Duits, is FontShop’s 100 Best Typefaces. Kies enkele van deze klassiekers en voeg een paar modernere fonts toe. Sommige ontwerpers werken hun hele carrière met slechts ongeveer 20 verschillende lettertypen.

In het voorbeeld hebben we een klassiek font gecombineerd met een modern fonts. Door iets traditioneels te combineren met iets nieuws, krijg je een evenwichtige combinatie waar je langdurig plezier van zult hebben.

7. De laatste tip: lap de regels aan je laars

Kies een klein aantal lettertypen die je aanspreken, of bezoek een website die fonts aanbiedt die veel gebruikt worden door ontwerpers. Een goede bron, hoewel in het Duits, is FontShop’s 100 Best Typefaces. Kies enkele van deze klassiekers en voeg een paar modernere fonts toe. Sommige ontwerpers werken hun hele carrière met slechts ongeveer 20 verschillende lettertypes voor gevelreclame.

In het voorbeeld hebben we een klassiek font gecombineerd met een modern fonts. Door iets traditioneels te combineren met iets nieuws, krijg je een evenwichtige combinatie waar je langdurig plezier van zult hebben. Succes bij de zoektocht naar het beste lettertypes voor gevelreclame.